Apropiata campanie de recoltare la cereale – probleme pentru Direcţia de Transporturi

Ca în fiecare vară, campania de recoltare la cereale crează probleme pe drumurile din judeţ. Directorul Direcţiei Judeţene de Transporturi, Marius Olteanu spune că deja astfel de probleme au început să apară, pentru că unii transportatori nu vor să plătească autorizaţiile necesare ori contestă procesele verbale întocmite de angajaţii Direcţiei atunci când sunt surprinși depășind greutatea admisă a autovehiculului aflat în trafic.

“Nu  insistăm în mod special pe amenzile aplicate celor ce încalcă legea, preferând să acordăm atenţie prevenirii şi convingerii transportatorilor de a scoate aceste autorizaţii speciale  de transport.

Şi se pare că acţiunile noastre au efect, pentru că veniturile Direcţiei s-au mărit, din această activitate.

Dacă până de curând încasările la acest capitol ajungeau la 7-800 de milioane de lei, acum depășesc uneori și 3 miliarde de lei (vechi), iar veniturile continuă să crească.

Permanent le explicăm transportatorilor că odată ce depășești greutatea admisă cu o tonă, două, trei trebuie să plătească această depășire. Aceasta este categoria drumului, nu ai ce face!  Aceste taxe se vor regăsi în lucrările de plombare a drumurilor județene, în lucrările de întreținere curentă.

Încercăm să convingem transportatorii că, plătind aceste taxe, dispunem de resurse pentru a interveni cu reparații, de fiecare dată când este nevoie de ele. Iar probele noastre se susțin în instanțele de judecată, astfel că, de când conduc această instituţie, un singur proces a fost pierdut.

Trebuie înțeles că noi ne facem datoria, conform legii. Așa cum vă spuneam, mulți contestă procesele verbale întocmite, fără să priceapă că și la noi e ca la Poliția Rutieră: dacă ești  prins cu aparatul radar, degeaba mai contești. Noi avem cântarele omologate, calibrate metrologic. Deci, ce ai putea să contești?

Din păcate la acest moment avem litigii nenumărate cu transportatorii care nu vor să încheie aceste autorizații speciale de transport. Plata se face în funcție de kilometri, de capacitatea cu care ai depășit limita admisă. Este adevărat că taxele sunt cam mari, costisitoare, dar nu noi suntem cei care impunem aceste taxe.

În consecință, principala problemă  a acestor drumuri județene rămâne infrastructura, drumurile fiind catalogate, conform normativului, la clasa a treia, cu două straturi de asfalt.

Este adevărat că această structură nu se compară cu un drum naţional, unde sunt trei straturi de asfalt, straturi inferioare, balast, piatră spartă, stabilizată…

Când începe acum recoltarea la grâu, gândiți-vă că numai încărcătura ajunge la 50-60 de tone, plus greutatea mașinii. Se ajunge să se circule pe un drum județean cu autovehicule de 70 de tone în greutate. Și ne mai mirăm de unde apar denivelările alea enorme pe carosabil, în contextul temperaturilor toride pe care urmează să le traversăm pe timp de vară.

Asta este, după părerea mea, marea problemă a infrastructurii la nivel naţional.

La Giurgiu, se acţionează după un program prelungit, după ora 14.00. Asta pentru că suntem convinşi că transportatorii vor încerca să încalce regulamentul.

Ei nu vor să înţeleagă că au obligativitatea de a deţine bonuri de cântar, pe o distanță de 70 de kilometri, ceea ce nu înseamnă, însă, că pot depăşi limitele admise.

Din dorința de a nu face mai multe curse și a nu avea cheltuieli financiare mai mari, transportatorul supraîncarcă mijlocul de transport peste limitele admise. Uneori totul se transformă într-un joc de-a ”hoții și vardiștii”, căci toate aceste mijloace de transport  sunt prevăzute cu stații de emisie-recepție, prin care transportatorii se anunță între ei pentru a folosi rute ocolitoare ca să nu dea nas în nas cu echipajele noastre. Ei se anunță prin stații”, spune directorul Direcţiei Judeţene de Transporturi, Marius Olteanu.

 

Comentarii